Методичний бюлетень |
«Дистанційне навчання»
БОГДАН 2020
Історична довідка
У Європі в кінці XVIII століття, з появою регулярного і доступного поштового зв'язку, виникло «кореспондентське навчання». Історично дистанційне навчання скоріш за все у 1840 році, коли Ісаак Пітман запропонував навчання через поштовий зв'язок для студентів Англії. У 1856 році Чарльз Тюссе та Густав Лангеншейдт розпочали викладання мови заочною формою у Німеччині. Учні поштою отримували навчальні матеріали, листувалися з педагогами та здавали іспити довіреній особі або підтверджували рівень здобутої освіти у вигляді наукової роботи.
Поява радіо і телебачення внесло зміни в дистанційні методи навчання. Це був значний прорив, аудиторія навчання зросла в сотні разів. Стали популярними навчальні телепередачі, які йшли, починаючи з 1950-х років. Однак у телебачення та радіо був істотний недолік — не було можливості забезпечити учня зворотнім зв'язком у реальному часі.
У 1969 році у Великій Британії було відкрито університет дистанційної освіти — Відкритий університет. Він був так названий, щоб показати його доступність за відносно невелику ціну та відсутність потреби часто відвідувати аудиторні заняття.
Наприкінці 1980-х поява персональних комп'ютерів дала новий поштовх, пов'язаний зі спрощенням та автоматизацією процесу навчання. Комп'ютерні навчальні програми з'явились на перших комп'ютерах у формі ігор.
У XXI столітті доступність комп'ютерів та Інтернету роблять поширення дистанційного навчання ще простішим і швидшим. Інтернет став величезним проривом, значно більшим, ніж радіо і телебачення. З'явилася можливість спілкуватися і отримувати зворотний зв'язок від будь-якого учня, де б він не знаходився. Поширення «швидкого інтернету» дало можливість використовувати «онлайн» семінари (вебінари) для навчання.
В Україні датою офіційного початку запровадження дистанційного навчання можна вважати 21 січня 2004 року, коли наказом № 40 Міністерства освіти і науки України було затверджено «Положення про дистанційне навчання»[1][2], яке поклало початок запровадженню нових технологій у галузі освіти.
В Україні є декілька прикладів великих навчальних центрів з дистанційною формою навчання, що спеціалізуються на підготовці учнів до ЗНО[4] та університетських курсах. Одним з найбільших є Prometheus — проект масових відкритих онлайн-курсів.[5]
У 2007 році була відкрита перша в Україні державна Міжнародна українська школа, яка дає можливість учням, які проживають за межами України, здобути початкову, базову та повну середню освіту і офіційні документи державного зразка, які підтверджують освітні рівні,[6] здобуті як дистанційно, так і екстерном.[7] Окрім цього, в Україні функціонують декілька приватних шкіл із дистанційною формою навчання та екстернатом.
Дистанційне навчання - це сукупність сучасних технологій, що забезпечують доставку інформації в інтерактивному режимі за допомогою використання ІКТ (інформаційно-комунікаційних технологій, комп'ютер та інтернет) від тих, хто навчає (викладачів,учителів), до тих, хто навчається (учнів, студентів). Це навчання через інтернет, за допомогою сайту, блогу, електронної пошти тощо. Основними принципами дистанційного навчання є інтерактивна взаємодія у процесі роботи між учнями та вчителем, надання учням можливості самостійного освоєння досліджуваного матеріалу протягом 24 годин на добу і 7 днів на тиждень. У дистанційному навчанні змінюється роль вчителя (викладача). Він перетворюється на помічника, наставника, що спрямовує учня у процесі навчання. Головне в дистанційному навчанні — це самостійна робота, можливо важча, але здобуті знання будуть міцнішими.
Переваги дистанційного навчання це:
гнучкість – можливість викладення матеріалу курсу з урахуванням підготовки, здібностей студентів;
актуальність – можливість упровадження новітніх педагогічних, психологічних, методичних розробок;
зручність – можливість навчання у зручний час, у певному місці, здобуття освіти без відриву від основної роботи, відсутність обмежень у часі для засвоєння матеріалу;
модульність – розбиття матеріалу на окремі функціонально завершені теми, які вивчаються у міру засвоєння і відповідають здібностям окремого студента або групи загалом;
економічна ефективність – метод навчання дешевший, ніж традиційні, завдяки ефективному використанню навчальних приміщень, полегшеному коригуванню електронних навчальних матеріалів та мультидоступу до них;
можливість одночасного використання великого обсягу навчальної інформації будь-якою кількістю студентів;
інтерактивність – активне спілкування між студентами групи і викладачем, що значно посилює мотивацію до навчання, поліпшує засвоєння матеріалу;
більші можливості контролю якості навчання, які передбачають проведення дискусій, чатів, використання самоконтролю, відсутність психологічних бар’єрів;
відсутність географічних кордонів для здобуття освіти.
Як організувати дистанційне навчання учнів — покрокова інструкція
Крок 1
Видихніть і занотуйте стратегію
Головне кредо для освітян в умовах тривалого карантину — «Без паніки». Видихніть, заземліться, заваріть улюбленого чаю та перш за все напишіть для себе інструкцію про те, за яким принципом влаштуєте навчання у своєму класі. Свідома та відповідальна робота вчителя під час дистанційного навчання напряму відобразиться на роботі учня.
Можна розробити ментальну карту в Google Classroom
Google Classroom — безкоштовний сервіс, яким може скористатися кожен, хто має обліковий запис у Google. Вчитель входить у систему та створює свій «Клас», де кожен вчитель-предметник буде публікувати навчальні матеріали, давати завдання учням та спілкуватися з ними. Посилання на свій «Клас» треба розіслати всім учням. Якщо діти користуватимуться платформою з телефону, мають завантажити на мобільний однойменний застосунок.
Отже, вчитель буде розташовувати уроки в «Класі» у чіткій послідовності, а учні зможуть і коментувати ці уроки, і бачити всі потрібні посилання та свої оцінки. Усе це — на одній сторінці. Це точно зручніше, ніж спілкування у Viber-групах.
Група у Viber чи Facebook
Досвід спілкування з колегами показує, що з учнями вони спілкуються найчастіше у Viber-групах. Тому кожен вчитель-предметник може взяти в класного керівника контакти дітей (у батьківській групі буде доречно дописати, що викладачі просять надати ці контакти) і створити групу.
Кожному вчителю-предметнику доведеться створити окрему групу. Так-так, якщо в учня 12 предметів, то і Viber-груп буде стільки ж. Адже якщо створити загальну, почнеться надзвичайний хаос — у Viber немає можливості хронологічно відстежувати повідомлення, якщо до якогось з меседжів з’являтимуться коментарі.
Якщо більшість дітей є у Facebook, можна створити закриту групу саме в цій соцмережі, вона дає більше можливостей — наприклад, проведення онлайн-трансляцій, а от у Viber доведеться записувати короткі відео, це незручно.
Крок 2
Домовтесь із учнями про правила та дедлайни і дотримуйтесь їх
У перші дні карантину треба чітко домовитися з учнями про режим дистанційної роботи. Адже в дітей з першої секунди оголошення карантину вималювалась асоціація «О, нам продовжили канікули».
Навичку дистанційного навчання вчителям і учням доведеться формувати з нуля. Поясність правила: «Якщо у нас у розкладі два уроки з предмета…, протягом тижня кожен учень має виконати два завдання від вчителя. Вони будуть опубліковані в…». Дедлайн має бути чітким: «Роботи приймаються до 16:00 п’ятниці. Після цього часу не розглядаються та не перевіряються». Дитина має розуміти, що в неї є чітка дата, до якої треба виконати конкретне завдання.
Після виконання завдання учень обов’язково має отримати зворотний зв’язок. А ще краще — якщо фідбек від учителя учень отримає в процесі виконання, якщо завдання складне, творче чи потребує кількох редагувань.
Крок 3
Раз на тиждень робіть пряму трансляцію: живе спілкування мотивує
Щоб учні мали змогу спілкуватись з учителем — а це дуже важливо — раз на тиждень рекомендую робити прямі трансляції. Краще робити це в середу чи в четвер, за день чи два до виставленого дедлайна по завданнях. У дітей ще буде час для перевірки чернеток, доопрацювання. Буде зручно робити це у формі прямого ефіру в закритій групі у Facebook. У Google Glassroom теж є інструмент для трансляцій — Hangout. Така трансляція автоматично публікуватиметься на YouTube-каналі, і учні в реальному часі зможуть коментувати трансляцію.
Попросіть дітей ставити запитання, що їм було незрозуміло, коли вони дивилися відеолекції чи виконували завдання. Трансляція — гарний інструмент для моніторингу: педагог бачить, хто приєднався до трансляції, хто активний. Живе спілкування мотивує! Тим паче, онлайн-спілкування діти просто обожнюють.
Крок 4
Домовтесь із дітьми, в якій формі вони здаватимуть завдання
Це залежить від формату завдання, яке треба перевірити вчителеві. Наприклад, якщо це творча робота — роботи пересилаються у формі Google-презентації. Будь-які письмові роботи дітям зручно буде здавати у формі Google-документа.
Дуже цікавим для дітей і вчителів буде спільний формат здавання робіт. Для цього вам з учнями треба буде використовувати в спільному доступі дошку Padlet. Це безкоштовна платформа. Отож, вчитель створює спільну дошку, розсилає посилання учням. Потім педагог створює завдання та «прикріплює» його на спільній дошці як стікер. У цьому стікері учні можуть друкувати, прикріплювати файли та відеоролики. Я практикую це з учнями і гарантую: такий вид командної роботи їх захопить! Адже після виконання певної вправи вони мають прокоментувати одну чи дві роботи однокласників. За це вони отримають ще одну оцінку. А якщо це творче завдання, є опція ранжування роботи за допомогою смайликів чи зірочок. Наприклад, одній роботі можна присвоїти 4 зірки, іншій — 2. Взаємооцінювання — чудовий інструмент мотивації для дітей: «Мою роботу читає не тільки Василь Семенович, а й однокласники!»
Крок 5
За потреби шукаємо заміну інтернету
Не завжди в дітей є доступ до інтернету, особливо коли йдеться про сільську місцевість. Школярів, у яких немає змоги користуватись інтернет-зв’язком, треба забезпечити класичними стандартними завданнями з підручників, роздатковими матеріалами. Співпрацю з учнями треба організувати так, щоб їх зацікавити. Спробуйте формат «Поставте три питання вчителю». Якщо учень читає параграф і йому щось незрозуміло, він прописує це у файлі.
Біля школи на вулиці можна встановити поштову скриньку та вкидати туди в зазначений час файли з роботами. Через домовлений час учні забирають перевірені файли з поясненням вчителя. Олдскульно, але цікаво!
Також школярі можуть скористатися форматом… телеуроків, адже телевізор вдома є майже в усіх. Наприклад, у зв’язку з карантином телеканал «Київ» дві години ефірного часу буде відводити для проведення телеуроків. В ефірі транслюватимуть чотири уроки з різних предметів по 30 хвилин кожен. Такі заняття підійдуть учням випускних 9-х та 11-х класів.
Крок 6
Як подати матеріал: відпрацьовуємо формати дистанційного навчання
Якщо необхідно подати теорію, вчитель може зробити це в кілька кроків. Тему подаємо через готовий відеоконтент, який за конкретним запитом легко знайти на YouTube. Усі активно готуються до ЗНО, тож усі теми з 5-го до 11-го класу так чи інакше висвітлені у відеороликах.
Дайте завдання учням, з якої та по яку хвилину їм треба переглянути відеоролик, щоб вони не дивилися зайвий контент.
Після відео даємо практичний блок. Зараз у відкритому безкоштовному доступі чимало онлайн-тренажерів, які допоможуть учневі перевірити завдання та себе. Якщо говорити про українську мову — гарним тренажером буде WebPen.com.ua.
Третій етап після перегляду теоретичного матеріалу та онлайн-перевірки знань — контрольна вправа для того, щоб вчитель промоніторив і зрозумів, наскільки дитина добре опанувала цю тему.
Крок 7
Обираємо інструменти для перевірки
Найбільш зручною та багатофункціональною для контролю й перевірки знань онлайн для мене є ClassTime. Це безкоштовний тестовий сервіс, де вчитель може використати 9 абсолютно різних і нестандартних типів запитань. Є відкриті запитання, запитання на встановлення відповідності, можливість дати розлогу відповідь на запитання. На закріплення знань учням можна давати контрольний тест через цю платформу.
Через цей же сервіс можна створити опитування, дати до нього доступ дітям. У такому разі школярі спершу мають переглянути відеолекцію, а потім одразу дати відповіді на запитання, щоб закріпити побачене й почуте.
Крок 8
Насолоджуємося роботою з крутими освітніми ресурсами
Якщо діти готуються до ЗНО — найкращим рішенням буде запропонувати їм зареєструватися (якщо хтось досі не знайомий) на онлайн-платформі для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання ILearn. Навчання тут цікаве, безкоштовне і доступне 24/7:
онлайн-курси з основних предметів ЗНО,
вебінари з найкращими репетиторами Києва,
тести,
подкасти,
матеріали для самопідготовки.
А за гарне навчання ще й можна підзаробити віртуальні монетки «вчибакси» і обміняти їх на прикольних героїв. Сервери платформи надійні і дуже гостинні. А коли учні повернуться до школи, можуть порівняти, хто скільки заробив «вчибаксів», які найскладніші вправи виконав.
Помічними ресурсами в онлайн-навчанні стануть і EdTed та edpuzzle.com. У цих додатках вчитель може брати готові відео та накладати на них запитання, відео- чи аудіокоментарі. Учні встановлюють застосунок на телефоні та вводять код класу, який дає вчитель. У цьому класі будуть з’являтися завдання від педагога. Коли учні переглядають навчальне відео, воно зупиняється на певній секунді та спливає завдання від вчителя. Його треба виконати одразу і тільки потім можна буде рухатися далі.
Ще одна цікава онлайн-платформа GIOS на час карантину до 3 квітня надає безкоштовний доступ до всіх онлайн-курсів з математики з 5-го по 9-й клас для всіх вчителів і учнів.
ЕЛЕКТРОННІ РЕСУРСИ ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ
ДИСТАНЦІЙНИХ КОНСУЛЬТАЦІЙ ДЛЯ УЧНІВ
GOOGLE ЧАТ
Додаток Hangouts дозволяє відправляти й приймати текстові повідомлення й фотографії, спілкуватися в голосовому чаті, а також безкоштовно проводити індивідуальні та групові відеозустрічі. Цей додаток ідеально підходить для організації семінарів з віддаленими учасниками, дистанційної роботи з учнями.
Приклади застосування Hangoutsу школі:
консультації учнів у режимі реального часу;
організація відеозв’язку з колегами, батьками;
надання можливості відсутнім учням віртуально бути присутніми на уроці;
організація вебінарів, конференцій тощо.
Що це за сервіс і як ним користуватись, можна дізнатись, переглянувши відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=RNaBhWITSUE.
SKYPE
Програма дозволяє проводити відео- або аудіоконференції за участю до 50 осіб, записувати виклики, спілкуватися в інтелектуальному чаті, ділитися фото, відео й іншими файлами розміром до 300 МБ, просто перетягуючи файли у вікно розмови.
VIBER
Безкоштовний месенджер, за допомогою якого можна тримати зв’язок з усіма учасниками освітнього процесу через інтернет-підключення (Wi-Fi або мобільний інтернет). Щоб швидко ознайомити учнів з документами, завданнями, обговорити важливі питання, користуються груповим чатом. Також наявна функція проведення опитувань у чатах і спільнотах у реальному часі. Застосунок дозволяє здійснювати звичайний голосовий виклик або ж вести відеочат.
Безкоштовний додаток для обміну повідомленнями, дзвінками, фото, відео, документами, голосовими повідомленнями з використанням смартфонів.
Потужний інструмент як для дистанційного навчання, так і для професійного розвитку педагогів. Він дозволяє обмінюватися інформацією у повідомленнях, на сторінках мережі, здійснювати обговорення матеріалів учасниками спільнот закритого типу, проводити відеочат з учасниками освітнього процесу тощо.
Соціальну мережу Facebook можна використовувати для:
групового навчання (для роботи в навчальних міні-групах);
персонального навчання (для самоосвіти);
внутрішньошкільного навчання (використання з метою інформування щодо функціонування освітнього закладу та заходів, пов’язаних з цим).
МЕСЕНДЖЕРИ
TELEGRAM
Найшвидший додаток для обміну повідомленнями через унікальну, розподілену мережу центрів обробки даних по всьому світу. Дозволяє відправляти медіа та файли без будь-яких обмежень щодо їхнього типу та розміру. Уся історія надійно зберігатиметься в хмарі сервісу. Застосунок дозволяє створювати групові чати до 200 тис. учасників, обмінюватися великими відео, файлами будь-якого типу (.doc, .mp3, .zip тощо). Telegram має потужні інструменти для редагування фотографій і відео. Це один з інструментів для створення онлайн-спільнот і координації спільної роботи дистанційно.
ЕЛЕКТРОННІ РЕСУРСИ ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ
ДИСТАНЦІЙНОГО ВИВЧЕННЯ МАТЕРІАЛУ
БЛОГ
Сервіс для створення блогу: власний акаунт на сайті www.google.com.ua (Blogger)
У процесі організації дистанційного навчання з використанням блогу необхідно врахувати:
доступність матеріалу, що підлягає вивченню;
набір вправ з поясненням до теми;
зворотний зв’язок;
контроль учнівської роботи;
оцінювання знань та вмінь.
Посилання на відеоінструкцію – https://www.youtube.com/watch?v=V1OnaDCymls.
Посилання на інструкції: https://cutt.ly/HtsxHLu; https://cutt.ly/ItsxOy8.
YOUTUBE
Це відеохостинг, створений насамперед для самоосвіти педагогів та учнів. На сторінках YouTube можна знайти різноманітний навчальний контент, а також додавати свої відеоматеріали. Сервіс дозволяє учням ознайомитися з науковими експериментами, виконанням завдань різного типу, пройти навчальний відеокурс, запропонований вчителем.
Як створити канал та завантажити на нього відео, можна переглянути за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=0IUrQURlKNM
GOOGLE ДИСК
Хмарний сервіс Google Диск надає можливості створення багатофункціонального користувацького середовища, надзвичайно продуктивного та зручного для учнів та вчителів. Доступ до сервісу – за посиланням: www.drive.google.com.
Ознайомитися з навчальним відео щодо роботи з Google Диском можна за посиланням:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLkZngqHiX-w8jjldOcd4tOvhFDEC4a2Ca
GOOGLE ДОКУМЕНТИ
За допомогою цього сервісу вчитель зможе створити на Google-диску документи з матеріалами до уроків та надати до них доступ учням. Таким чином, діти завжди матимуть усю необхідну інформацію. І саме в такому документі учні зможуть виконувати домашнє завдання, наприклад, писати твори чи есе. Ви отримуєте доступ до виконаних учнями завдань у будь-який час та в будь-якому місці. А ще це дуже зручно для групової та проєктної роботи, адже отримати доступ може кожен.
Довідка Google – bit.do/fy959.
Огляд можливостей – https://www.youtube.com/watch?v=AHw9sl-zzOw.
GOOGLE ТАБЛИЦІ
Ще один цікавий функціонал, який точно стане в пригоді вчителю. У Google Таблицях дуже зручно створювати звіти, графіки та діаграми. Вони відкривають безліч можливостей:
фіксують дані про завдання чи проєкти, які виконуватимуть учні;
містять інформацію про заплановані позакласні заходи чи екскурсії;
створюють можливості для внесення учнями відомостей про виконані проєкти, прочитані книги тощо;
допомагають вести облік успішності учнів та зручно відстежувати їхній прогрес.
Довідка Google – bit.do/fy96Q.
GOOGLE ПРЕЗЕНТАЦІЇ
За допомогою цього сервісу вчитель зможе створити на Google Диску навчальну презентацію з матеріалами до уроків та надати до них доступ учням. Учні також можуть виконувати спільні та індивідуальні проєкти, додавати графічні зображення та відео. Педагог отримує безперешкодний доступ до виконаних учнями завдань у будь-який час та в будь-якому місці.
Детальна інструкція щодо створення Google Презентації – за посиланням bit.do/fy968. Довідка Google – bit.do/fy97y.
GOOGLE ФОРМИ (СТВОРЕННЯ АНКЕТ, ТЕСТІВ, ОПИТУВАНЬ)
Цей інструмент дозволить за лічені хвилини розробити тест чи опитування: створити форму, підготувати завдання, обрати тип відповіді. Учитель зможе без зайвих проблем провести опитування з теми та з’ясувати, наскільки добре учні її засвоїли, проаналізувати власну роботу.
Також Google Форми можуть полегшити роботу з батьками та значно спростити спілкування з ними. Так, класний керівник на початку навчального року може запропонувати батькам заповнити анкету, щоб з’ясувати відповіді на такі стандартні питання, як номери телефонів, місце роботи, особливі потреби учнів (відвідування групи подовженого дня, дієтичне харчування, хвороби тощо). Довідка Google – bit.do/fy974.
Інструкція «Як надавати доступ до файлів і папок із Google Диска» – за посиланням bit.do/fy98s.
Додаткова інформація: підтримується робота в режимі офлайн. Інструкція – за посиланням bit.do/fy982.
Мобільна версія Google Диск, яку можна завантажити з Google Play – за посиланням bit.do/fy99s.
ВІРТУАЛЬНА ІНТЕРАКТИВНА ДОШКА PADLET
Ресурс для створення: https://padlet.com/.
Padlet може використовуватися:
як майданчик для групової роботи для проведення «мозкового штурму», узагальнення та систематизації знань, рефлексії;
для розміщення навчальної інформації, практичних завдань;
для організації спільного онлайн виконання домашнього завдання;
для розміщення ідей проєктів та їхнє онлайн обговорення.